Hirdetés

A Slow food mozgalomról

2012-03-19 11:12:00

Egy olasz újságíró kezdeményezéséből világméretű mozgalom kerekedett. 

Amikor 1989-ben Róma történelmi városrészében megnyitott az első Mc Donald's, a fast food egyre nagyobb népszerűsége ellen küzdve egy újságíró, Carlo Petrini életre hívta a Slow Food mozgalmat, amely a lassú, komótos, odafigyelő, igényes étkezésre irányítja a figyelmet.

Fast food alatt itt nemcsak a "gyorskaját" értjük, hanem azt az életformát is, amely ezzel együtt jár. A rohanó, kapkodó, gyorsan-bekapok-valamit hozzáállást, amelynek nyomán a helyi ízek, a regionális ételek szép lassan háttérbe szorulnak, sőt, van, ami el is tűnik. Ezek megmentésére szerveződnek az egyes országokban a Slow Food szakmai-baráti körei, amelyeket a latin eredetű convivium szóval jelölik; ez szűkebb értelemben közös lakomát, azon túl inkább valamilyen közösséget, együttes megélést jelent.

"Íme a gyorsétel és a gyorsétel-mentalitás által okozott dolgok részleges listája: a regionális és globális kultúra homogenizálása; a földek beépítése, a bevásárlóközpontok elterjedése; az érzés, hogy minden hely ugyanúgy néz ki; az alulfizetett, borzasztóan kihasznált húsfeldolgozó munkaerő; a gazdagok és szegények közötti növekvő szakadék; a gazdasági hatalom koncentrációja; az agráripar befolyása a helyi és nemzeti kormányzatokra; a gyerekeket célzó szofisztikált marketing buzgalma; a háziállatok ipari nyersanyagként kezelése; a kimondhatatlan kegyetlenség, ahogy ezekkel az állatokkal bánnak; a rendkívüli mértékű lég- és vízszennyezés; az étel által okozott betegségek terjedése; ellenállás az antibiotikumoknak; kergemarhakór; magasan szárnyaló túlsúlyossági mutatók, amik az asztma, a szívbetegségek, a korai cukorbetegség magas mutatóit eredményezik; csökkenő várható élettartam; egy émelyítő, hamis, manipulatív, eldobható, műanyag világnézet, aminek egyetlen célja a profit" - írta Erich Schlosser, a Megetetett társadalom c. könyv szerzője.

A Slow Food mozgalom tagjai gyakorlatilag "lokálevők": támogatják szűkebb régiójuk termelőit, a termékek védelmében népszerűsítik is azokat különféle rendezvények keretein belül. Fontos számukra, hogy ne tűnjenek el a helyi ételek, hogy az embereket érdekelje, honnan "jött" az ennivaló. Megadják az étkezések módját, és felfedezik, élvezik az ízeket.