Hirdetés

Személyre szabott táplálkozás

2013-06-15 22:15:00

Az egyéni igényeknek megfelelő táplálkozás több évszázados múltra tekinthet vissza.

Napjainkban már többet tudunk az egyéni igényeknek megfelelő élelmiszerválaszték kifejlesztésének és ipari előállításának lehetőségeiről (ld. táblázat). A rendelkezésre álló kínálatból mindig az élelmiszerek íze, illata és látványa alapján választunk. A személyes preferenciák függnek korábbi tapasztalatainktól is: érzékszerveink megbízhatóságától, kulturális szokásainktól vagy a jövedelmünktől. A táplálkozási szakemberek már régen rájöttek arra is, hogy bizonyos élettani állapotokban a szervezet jelentős mértékben eltérő étrendet igényel. A terhes nők, az aktív sportolók és az idősek tápanyagigénye például eltér a megszokottól, ezért a számukra ideális étrend összetételét ezekhez az igényekhez kell igazítani.

Egyre inkább tudatában vagyunk annak, hogy étrendünk befolyásolhatja egészségünket és teljesítményünket mind rövid-, mind pedig hosszútávon. Következésképpen azért választunk egyes élelmiszereket vagy termékeket – az alacsony energiatartalmú termékektől a zabpehelyig –, mert azok csökkentik a koleszterin-szintet, vagy például a sportolók erőnövelő edzésük időszakában ma már célzottan a nagy fehérjetartalmú készítményeket fogyasztják. A mai élelmiszerpiac lehetővé teszi, hogy mindenki a saját igényeinek és szükségleteinek megfelelően egyéni étrendet alakítson ki (ld. táblázat).

 

Az egyéni étrend kialakításának tényezői 

 

Az egyéni igények típusai

 

Íz

Kulturális szempontok

Élettani állapot

Speciális élethelyzetek

Életmódból fakadó betegségek

Öröklött betegségek

Genetikai meghatározottság

Ismeretforrás

 

Egyéni tapasztalatok

Társadalmi tapasztalat

Társadalomtörténet

Az érintettek tapasztalatai

Epidemiológia

Családtörténet

Táplálkozás-genetika

Piaci eszközök

 

Reklám

Csomagolás

Egészségügyi előírások

Eseménymarketing

Funkcionális élelmiszerek

Klinikai termékek

Piaci genotipizálás

 

A személyre szabott étrend kialakítása során számos igénynek kell eleget tenni. Az ehhez szükséges ismereteket mind a kutatók, mind pedig a vásárlók különböző forrásokból szerzik. Az is különbözik, hogy milyen piaci eszközök segítségével juttathatjuk el az egyes tényezőknek megfelelően a termékeket a fogyasztókhoz.

 

 

A cikk elkészítésében szakmai segítséget nyújtott a Nestlé Életmódközpont (www.eletmodkozpont.hu).